ASPIRASI MURID
- Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) akan terus mendukung hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) untuk pendidikan seimbang sebagai asas aspirasi setiap murid. Pelan ini juga merujuk sistem pendidikan berprestasi tinggi lain untuk membina perincian bagi kemahiran khusus dan atribut yang boleh diterapkan kepada murid bagi membolehkan mereka menerajui pembangunan ekonomi dan dunia global pada masa hadapan .
APA ITU ASPIRASI MURID?
Terdapat 6 aspirasi murid yang perlu kita ketahui dan mendalami maksudnya secara terperinci :
1. PENGETAHUAN
Pada peringkat paling asas, setiap murid perlu memiliki keupayaan literasi dan numerasi sepenuhnya. Aspek ini melengkapkan mereka dengan kemahiran hidup asas, serta berfungsi secara berkesan dalam masyarakat bagi membolehkan mereka memupuk nilai untuk diri sendiri, masyarakat, dan negara. Di samping itu, penting bagi murid menguasai mata pelajaran teras seperti Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, dan Sejarah. Sebagai murid yang serba boleh, mereka juga digalakkan untuk mendapatkan maklumat dan pengetahuan dalam bidang lain, seperti seni, muzik, dan sukan. Selain pengetahuan dalam bidang ini, murid juga perlu mempunyai kemahiran mengaplikasi pengetahuan ini dalam situasi harian.
2. KEMAHIRAN BERFIKIR
3. KEMAHIRAN MEMIMPIN
4. KEMAHIRAN DWIBAHASA
5. ETIKA DAN KEROHANIAN
6. IDENTITI NASIONAL
Pembinaan negara dan identiti nasional telah banyak diperkata. Dalam ruang akademik sudah banyak kajian dan literatur yang ada. Begitu juga dengan dasar negara. Silibus pendidikan sivik dan kewarganegaraan serta mata pelajaran sejarah adalah antara contoh yang dikenalpasti dalam dunia pendidikan yang bertujuan memupuk identiti nasional. Namun begitu, kita masih lagi mendepani cabaran-cabaran yang agak besar. Sebagai contoh, parti-parti politik banyak membawa isu identiti nasional ke persada awam dan disampaikan dengan cara yang tidak menyenangkan.
Oleh sebab itu, murid-murid perlu menghayati nilai-nilai yang terkandung dalam Rukun Negara seperti perpaduan, keadilan, pendekatan yang liberal atau terbuka terhadap kepelbagaian budaya dan tradisi masyarakat, dan sikap progresif terhadap sains dan teknologi merupakan dimensi-dimensi penting dalam usaha menentukan identiti nasional.
CONTOH IDENTITI NASIONAL MALAYSIA
KESIMPULAN
- PEMIKIRAN KREATIF, KRITIS DAN INOVATIF
- Guru hendaklah sentiasa memberikan soalan berbentuk KBAT. Hal ini kerana, semakin banyak soalan aras tinggi diberikan, semakin luas tahap pemikiran seorang pelajar itu. Melalui kaedah ini, pelajar akan mahir menggunakan kaedah menganalisa konsep bagi menyelesaikan masalah tersebut.
- Teknik ini adalah teknik lama namun masih lagi digunapakai dan popular dalam bidang pendidikan. Pemilihan teknik ini diterapkan dengan melakukan interaksi antara guru dan pelajar secara berkesan. Dengan kaedah ini, pelajar akan memberi tindak balas yang sewajarnya bergantung kepada teknik menyoal gurunya. Ia juga merupakan teknik komunikasi yang positif dan memupuk sikap saling memahami dan bekerjasama.
- Berikut adalah antara alat-alat berfikir yang boleh digunakan untuk meningkatkan keterampilan dalam berfikir:
- peta minda
- pengurusan minda
- i-Think
- 6 Thinking Hats
- CoRT (cognitive Research Trust)
- Pelbagai aktiviti boleh dilakukan untuk menyediakan persekitaran yang kreatif misalnya memperbanyakkan aktiviti berkumpulan, mendedahkan pelajar dengan benda kreatif, memberi kebebasan menghasilkan karya, menunjukkan hasil kerja rakan mereka, menghormati idea kreatif murid, menyediakan bahan yang pelbagai, melakukan integrasi seni, dan menyediakan bahan yang pelbagai untuk memberikan keseronokan kepada pelajar.
- KEMAHIRAN DWIBAHASA
Malaysia adalah negara yang unik kerana mempunyai kepelbagaian dari segi budaya dan kaum. Hal ini menyebabkan kemahiran menguasai bahasa yang universal atau bahasa tambahan merupakan kemahiran yang perlu ada dalam setiap rakyat Malaysia. Kemahiran dwibahasa merupakan salah satu aspirasi yang perlu dicapai dalam perkembangan murid melalui pendidikan. Oleh itu, guru sebagai perancang, pembimbing dan pelaksana memainkan peranan penting agar murid dapat mencapai aspirasi tersebut seterusnya diterapkan sepanjang menjalani kehidupan. Penguasaan dalam kemahiran pelbagai bahasa ini juga penting untuk menghasilkan sebuah proses komunikasi yang berkesan terhadap kaum lain malah komunikasi pada peringkat global.
Selain itu, salah satu matlamat kerajaan juga adalah agar rakyat Malaysia dapat menguasai sekurang-kurangnya tiga bahasa melibatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan atau bahasa rasmi, bahasa Inggeris sebagai bahasa antarabangsa dan bahasa tambahan seperti bahasa Cina, India, Perancis dan sebagainya. Oleh itu, guru sebagai pendidik berperanan penting untuk mencapai matlamat ini. Berikut antara inisiatif yang boleh digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran;
- Pada peringkat awal dalam meningkatkan kemahiran dwibahasa murid ini, murid perlu sentiasa didedahkan dengan pengetahuan tentang kepelbagaian bahasa. Pendedahan ini boleh dilakukan melalui kaedah pendengaran dan pembacaan. Apabila guru menggunakan bahasa yang berbeza dari semasa ke semasa, kaedah ini akan membantu meningkatkan kemahiran mendengar murid dalam memahami percakapan. Hal ini seterusnya akan mendorong murid untuk menambah pengetahuan mengenai bahasa melalui pembacaan sama ada bahan cerita, bahan ilmiah dan sebagainya.
- Guru berperanan sebagai pembimbing agar murid dapat memahami isi yang dibaca seterusnya meningkatkan penambahan kosa kata baharu dari pelbagai bahasa seperti bahasa Melayu, bahasa Inggeris, bahasa Cina dan lain-lain. Kaedah ini sekaligus dapat memupuk minat membaca dalam diri murid agar mereka dapat melaksanakan pembelajaran secara kendiri pada waktu lapang.
- Interaksi adalah tindak balas yang berlaku antara seseorang dengan orang lain. Kaedah ini merupakan kaedah yang lebih berkesan dan efektif sebagai usaha meningkatkan kemahiran penguasaan dwibahasa murid. Hal ini demikian kerana, melalui interaksi guru dapat memberi tindak balas secara terus sekiranya terdapat kesilapan dalam tutur kata murid. Oleh itu, murid akan mudah untuk mengingati sebab musabab dari kesilapan mereka.
- Kemahiran ini juga perlu dipraktikkan dengan perbualan sama ada secara formal atau rawak. Sebagai contoh, guru boleh menggunakan bahasa Melayu semasa berkomunikasi dengan murid bukan Melayu dan begitu juga sebaliknya kepada murid berbangsa Melayu. Hal ini kerana murid bukan Melayu kurang mendapat pendedahan dengan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Dengan praktik ini mereka dapat berkomunikasi dalam pelbagai bahasa di mana sahaja.
- Apabila murid sudah didedahkan dengan persekitaran yang menggunakan pelbagai bahasa melalui lisan, murid perlu mengaplikasikan ilmu tersebut dalam bentuk penulisan agar murid mudah mengingati dan tidak mudah lupa akan bahasa yang dipelajari. Kemahiran ini juga adalah perlu diberikan kepada murid agar mereka dapat mengenali dan menggunakan perkataan daripada bahasa yang dipelajari dengan tepat dan betul dari segi ejaan, sebutan, maksud dan konsep seseuatu ungkapan. Oleh itu, salah faham dapat dielakkan apabila berkomunikasi kerana murid memahami apa yang mereka luahkan melalui lisan ini.
- Sebagai contoh, guru boleh memberi tugasan berbentuk penulisan dalam bahasa Inggeris dengan menetapkan tema-tema terntentu. Hal ini agar murid dapat meneroka dan mengenalpasti perumpamaan yang sesuai untuk dimasukkan dalam penulisan yang menepati tema serta memastikan penggunaan bahasa yang digunakan difahami oleh pembaca lain.
- Guru yang berkualiti adalah peka terhadap keadaan sekeliling. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran sudah tentu terdapat pelajar yang mudah menerima pengajaran dan ada juga yang mengalami kesukaran dalam memahami isi pembelajaran sekiranya guru hanya menyampaikan pengajaran melalui percakapan. Oleh itu, guru perlu menggunakan pendekatan lain yang melibatkan tindakan dan pergerakan untuk membantu pelajar yang menghadapi kesukaran.
- Guru boleh menghasilkan permainan yang melibatkan setiap pelajar secara aktif. Kaedah ini amat sesuai digunakan untuk pendidikan di peringkat kanak-kanak. Fasa kanak-kanak merupakan fasa di mana mereka baru hendak belajar cara bercakap dan interaksi yang baik. Oleh itu, murid akan lebih memahami isi pembelajaran kerana mereka tidak berasa tertekan dan berasa seronok ketika menimba ilmu melalui aktiviti dan perbuatan.
- Guru sebagai pembimbing dan pelaksana dalam suatu proses pembelajaran. Dalam mendidik murid, guru perlu menerapkan nilai kesamarataan antara murid. Guru perlu menyampaikan isi pembelajaran dengan ikhlas kepada semua murid tanpa mengira latar belakang, kemampuan dan bangsa. Oleh itu, dalam meningkatkan kemahiran dwibahasa ini kaedah aktiviti secara berkumpulan yang melibatkan pencampuran budaya dan bangsa wajar digunakan oleh guru dalam proses pembelajaran.
- Kaedah ini penting agar murid berlainan bangsa dapat didedahkan dengan pengetahuan budaya dan bahasa kaum lain melalui hubungan secara berkumpulan. Hal ini dapat menarik minat murid untuk mempelajari dengan lebih mendalam terutama tentang bahasa kerana bahasa merupakan aspek yang sangat berbeza antara satu kaum dengan kaum lain. Aktiviti secara berkumpulan juga dapat melatih murid untuk menerima pendapat dan pandangan orang lain. Oleh itu, proses komunikasi dapat dihasilkan dengan baik dan lancar antara satu sama lain.
KELEBIHAN MENGUASAI KEMAHIRAN DWIBAHASA
Ulasan
Catat Ulasan